top of page
  • Foto van schrijverKatinka Becker

GRAVELLEN EN BIKEPACKEN OP DE VELUWE

Bijgewerkt op: 14 jun. 2022

Een lang weekend gravellen op de Veluwe in Nederland is avontuurlijk, maar ook adembenemend mooi. Op de gravelbike kom je op plekken die met de racefiets of stadsfiets onbegaanbaar zijn. Die plekken hebben wij in het hemelvaartsweekend opgezocht en het was opnieuw een bevestiging dat Nederland prachtige natuur bezit!

Bepakking

Wat betreft bepakking hebben we voor onze fietsen een tas van Ortlieb voor aan het stuur en een tas achter het zadel. Er past niet veel in, maar dit weekend zijn we erachter gekomen dat er voldoende inpast om een aantal dagen te touren. Het was niet ons eerste bike-

pack avontuur, maar waar we eerder in trekkershutten overnachten hadden we nu onze eigen tent en slaapspullen mee. Extra bagage dus en dat was best een beetje passen en meten.

Wat we mee hadden was een lichte tweepersoonstent, ieder een matje en een slaapzak, klein kooksetje, kleine gasbrander, 2 plastic bekers, toiletspullen, beide een snel-drooghanddoek en kleding voor op de camping. Handig om mee te nemen: zakmes, oploskoffie zakjes, zaklampje.

Dag I: Amsterdam - Zeewolde (55 km)

Vanuit Amsterdam zijn we vertrokken voor een eerste rustige (en misschien wat saaie) etappe richting Zeewolde. Zeewolde is een goed beginpunt om richting de Veluwe te fietsen en omdat we het rustig aan wilde doen hebben we hier onze eerste overnachting gehad. Het is goed om vooraf te melden dat wij op campings hebben gestaan waarvan we wisten dat de camping ook "wintervoorzieningen" zou hebben. Dit betekent een overdekte plek voor fietskampeerders met vaak nog wat keuken spullen die je kan gebruiken. Daarnaast wisten we dat fietsers op doortocht bijna nooit geweigerd worden en dus was vooraf reserveren niet nodig.

Wij sliepen op natuurcamping De Grote Altena. Met het Groene boekje kan je daar een nacht staan voor 20 euro (2 personen + tent). De camping is ruim opgezet en ondanks dat het dichtbij Amsterdam en de bewoonde wereld is, waan je je midden in de natuur. Vlakbij deze camping heb je ook nog camping Energy-Up. Deze camping is iets meer op glamping gericht en daar kan je dus ook tipi of andere glamping accommodatie huren. Voordeel van deze camping is dat je er 's avonds een heerlijke warme maaltijd kan halen en dat ze in de ochtend verse croissantjes en koffie verkopen. Niet gek dus, om je fietsdag te starten!

Dag II: Zeewolde - Elburg (70 km)

Zodra we ingepakt waren en weer op de fiets waren gestapt, begaven we ons over bospaadjes en ademden we natuur. Het is tof om te zien hoe snel je Amsterdam achter je kan laten en hoe dichtbij hele mooie natuur is. We hebben bijna alleen maar over off-road paadjes gefietst en volop mogen genieten van onze eerste dag fietsen op de Veluwe. We zijn geëindigd in Elsburg, een authentiek vestigingsstadje wat zeker de moeite waard is om te bezoeken. We verbleven op een camping op Landgoed Old-Putten. Ook hier moesten we 20 euro betalen en konden we zonder reservering terecht. Het Groene boekje is nodig om een reservering te kunnen maken. De faciliteiten op de camping waren top! Er is mogelijkheid tot broodservice in de ochtend, maar je kan ook zelf even naar de Jumbo of de bakker fietsen wat op één kilometer van de camping af ligt. Je hoort op deze camping iets meer verkeer, maar ook hier wordt je 's ochtends wakker door fluitende vogels en zodra je vertrekt fiets je direct de Veluwe weer in.

Dag III: Elburg - Loenen (70 km)

Adembenemend gravellen. Zo kan ik deze dag omschrijven. Dit gebied heeft heel veel mooie gravelpaden en daar hebben we volop gebruik van gemaakt. Ik vond de route echt een nieuwe dimensie aan gravellen in Nederland geven en een realisatie hoe mooi de natuur in Nederland is. Ook deze dag hebben we een route van 70 kilometer gemaakt. Na een goeie lunchstop (die we overigens elke dag wel zijn tegengekomen), zijn we richting camping Zegenoord gefietst in Loenen. Dit is een natuurcamping die echt midden in de natuur ligt. Je fietst dus over bospaadjes om er te komen en bij vertrek fiets je weer direct in het bos! We moesten 17 euro betalen en mochten zelf een plekje voor onze tent uitzoeken. 'S avonds werd er door de beheerder van de camping een kampvuur aangestoken en hier was het heerlijk vertoeven om de dag af te sluiten. Het kamperen is ons goed bevallen en dit zullen we vaker gaan doen.

Dag IV: Loenen - Arnhem (30 km)

De laatste dag hebben we rustig ontbeten en onze spullen ingepakt en zijn we vervolgens voor de laatste etappe op de fiets gestapt. Deze dag hebben we nog heel veel gravel gezien en kleine bospaadjes. Na een stop bij de Posbank zijn we doorgefietst naar Arnhem station om van daaruit de trein terug te pakken richting Amsterdam. De (rechtstreekse) trein gaat ieder half uur en je doet er ongeveer een uur over naar Amsterdam.

Wil je ook op bikepack avontuur dan kan je onze route en camping tips gebruiken. Daarnaast verhuren wij ook bikepacks (Ortlieb tassen), die je voor een meerdaagse tocht goed kan gebruiken. Check: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/fietsaccessoires-fietstassen/m1822355755-fietstassen-bike-packing-van-ortlieb-te-huur-in-amsterdam.